Animationspædagogens rolle

 

“Jeg har arbejdet meget med at få klasserne til at forstå, at det handler om at finde deres fortælling frem. Hvad vil de gerne fortælle ud fra bogens tematik. For at kunne fortælle deres historie, har vi arbejdet meget med at de skal have fokus på forholdet mellem handling hos deres karakterer og reaktionerne/følelserne fra deres karakterer. Det er der imellem at det interessante ligger. det er der, vi som seer, kan blive fanget i filmen og enten føle had eller kærlighed til karaktererne. Der kan vi forholde os til deres historier. Dette kan også vises i måde de klipper filmen på. derfor er deres storyboard meget vigtigt. De har fået skabt nogle gode storyboard, hvor de skifter mellem nær, halvnær og totalbilleder. det der er svært er at få det overført til animationen. Men det kræver øvelser, tålmodighed og koncentration.”

skaermbillede-2016-12-15-kl-12-50-04

 

 

 

 

 

 

 

 

Særligt grovskitsen har været en vigtig del i elevernes forberedende arbejde. Det har givet dem tid til at tænke over og kvalificere deres historie. Lærernes indsats med at arbejde med bogen har været varierende, hvilket har været mærkbart i elevernes arbejde med at få arbejdet tematikken ind i deres egen historie.

Det har været vigtigt, at projektet har kunnet favne alle – også de læsesvage, til dem tilbød vi lydbog.

– Vigtigt med tidlig involvering og dialog med lærere
– Vigtigt med et tydeligt koncist tilbud med en klar præcisering af indhold samt hvilke fælles mål og delmål projektet opfylder.
– Vigtigt med en klar rollefordeling mellem underviser og lærer
– Vigtigt at kræve deltagelse og engagement fra lærerne