På Viborg Bibliotekerne har StoryLab været et eksperimenterende og afsøgende projekt. Målet var at undersøge hvorvidt man kunne tilrettelægge et tilbud om innovation, social kompetence og multimodal læring for folkeskolens udskoling i biblioteksregi. Det har været nyt for biblioteket og nyt for bibliotekarrollen. Det har været et eksperimentarium, hvor vi i projektgruppen hele tiden har måttet afprøve og justere i projektet.
Denne tankegang – ”learning by doing” – har også været indlejret i elevernes animationsarbejde og de er blevet guidet og opfodret til at eksperimentere og afprøve.
I StoryLab er vi endnu ikke færdige med at eksperimentere. Vi står netop klar med et nyt tilbud (støttet af KLC Viborg). Denne gang udbyder vi forløb med udgangspunkt i genren science fiction og multimodal storytelling med Makey Makey og interaktive installationer.
Forskningen har identificeret en række elementer i Storylab projektet, der er væsentlige for udviklingen af kompetencer til det 21. Århundrede og peger på potentialer for Storylab tilgangen og biblioteket som multimodalt og åbent læringsrum hvor eleverne bl.a. kan udvikle:
-
Kollaboration
-
Kreativitet
-
Faglighed
-
Multimodal læring